Begripsvorming en toepassingsmogelijkheden
Bekend zijn met begrippen zoals:
Http(s), www, url, hyperlink, cookies, cloud, browsers, zoekmachines, responsive websites etc.
Bekend zijn met toepassingen zoals:
DigiD, Online bankieren, iDeal, PayPal, Tikkie, iWallet, Contactloos, Belasting, Mijn overheid, verzekeringen, parkeren, online tickets/winkelen/boeken, digitale footprint, klantenservice online, zorg- en patiëntenportaal, AI en AR/VR etc.
Werken met de internetbrowser
Openen/sluiten/vernieuwen van de browser
Gebruik maken van privénavigatie
Instellingen aanpassen (o.a. startpagina instellen, browsergeschiedenis, cookies etc. verwijderen)
Navigatie (o.a. hyperlinks, navigeren, adresbalk, etc.)
Bladwijzers (favorieten toevoegen/groeperen/verwijderen, etc.)
Zoeken op het Internet
Toepassen van:
Efficiënt zoeken (zoekmachine gebruiken, informatie zoeken, trefwoorden, werken met zoekoperatoren, zoeken naar/op afbeeldingen etc.)
Uit de gevonden informatie de juiste, betrouwbare informatie filteren
Invullen/verzenden van online-formulieren
Bestanden/pagina's/afbeeldingen downloaden/opslaan/delen
Afdrukken van internetpagina's (of in PDF)
AI tools (zoals ChatGPT, Copilot, Gemini
Social Media
Bekend zijn met het bestaan en de globale functie van social media zoals:
(X, YouTube, Facebook, Instagram, Whatsapp, Snapchat, LinkedIn, TikTok etc.)
Bekend zijn met begrippen zoals:
Bloggen, vloggen, emoticons, apps, creative commons, tag, tweet, rss, etc.)
Zakelijk gebruik social media (CV, portfolio, netwerken, groepsdeelname, etc.)
(Bedrijfs)regels omtrent scheiding privé en zakelijk gebruik
Gedrag online / Ethiek
Bekend zijn met:
Nettiquette - Gedragsregels voor communicatie in e-mail en hoe gedraag je je op Social Media?
Ethiek, waarden en normen
Digitale weerbaarheid, moreel kompas
AI (Artificial Intelligence)
Bekend zijn met:
Invloed van het gebruik van AI
Auteurs-, beeld- en citaatrecht bij downloaden/ (her)gebruik
Bewustzijn (on)betrouwbaarheid van informatie op het Internet